top of page

Novice Karate Group (ages 8 & up)

Public·7 members
Benjamin Allen
Benjamin Allen

De Acht Bergen - Paolo Cognetti ((FULL))

In 2017, Italian writer Paolo Cognetti scored a big literary hit with Le otto montagne, released in the Netherlands under the title De acht bergen (The Eight Mountains). Belgian directors Felix van Groeningen (De Helaasheid der dingen) and Charlotte Vandermeersch, for whom this marks her directorial debut, adapted this story about love, loneliness, holding on, family relationships and attachment to your native region into a screenplay and brought it to the big screen. It earned them the Jury Prize at the last Cannes Film Festival.

De acht bergen - Paolo Cognetti

Download: https://www.google.com/url?q=https%3A%2F%2Fvittuv.com%2F2ugnhf&sa=D&sntz=1&usg=AOvVaw2zzAi8CmhjZCJLNcPSswJq

De roman De acht bergen van de Italiaanse schrijver Paolo Cognetti werd in 2017 in Italië uitgegeven door Einaudi, met de originele Italiaanse titel Le otto montagne. Dankzij de roman won Paolo Cognetti in hetzelfde jaar zowel de felbegeerde Premio Strega als de Premio Strega Giovani.

Sommige lezers hebben gemerkt dat er in "De acht bergen" toch niet veel gebeurt. In die zin dat er geen echt plot is, is er geen spanning.Na de publicatie van het boek vertelde Cognetti dat het verhaal "er altijd al was geweest": het personage van Pietro is natuurlijk Cognetti, die de relatie met zijn vader, met zijn vriend Bruno en met de bergen vertelt.

Pietro en Bruno ontmoeten elkaar als kinderen, worden vrienden en ontmoeten elkaar weer als volwassenen. Pietro, het personage dat de schrijver Paolo Cognetti het beste vertegenwoordigt, is degene die de acht bergen heeft bezocht. Bruno daarentegen bleef op de top van de grootste berg: twee verschillende manieren van leven, en uiteindelijk is het niet duidelijk welke de "juiste" is.

Als schrijver gebruikt Paolo Cognetti duidelijke en eenvoudige zinnen.Zijn schrijfstijl is essentieel en effectief. We hebben "De acht bergen" in het Italiaans gelezen (Le otto montagne): aangezien hij geen pretentieuze woorden gebruikt, is Cognetti's stijl zelden banaal, sterker nog, het heeft een discrete charme.

In september 2018 was Paolo Cognetti te gast in theater De Balie in Amsterdam voor een interview over de thema's van zijn boek De acht bergen.Samen met Cognetti gaat de gevierde Nederlandse schrijver Tommy Wieringa in gesprek en neemt ook deel aan het debat.

De acht bergen van Paolo Cognetti (1978) verscheen in 2016. Al voor publicatie werden de rechten aan meer dan dertig landen verkocht. Cognetti kreeg er de Premio Strega voor, de belangrijkste literaire prijs in Italië.

Her en der heb ik al meermaals gelezen dat dit een roman over alpinisme zou zijn. Wellicht geschreven door recensenten die het boek niet of zeker niet aandachtig gelezen hebben. Er komen weliswaar enkele klimscènes voor en Pietro vermeldt terloops enkele beklimmingen die hij gedaan heeft, maar die passages zijn opvallend kort en bijna onbelangrijk. De acht bergen is een Heimatroman met een beperkt aantal personages, over vriendschap en liefde tussen mensen en hun verknochtheid aan hun streek. En de titel? die slaat op acht heilige toppen in Nepal, het land waar Pietro enkele periodes van zijn leven woont en werkt maar waarover hij niet zoveel kwijt wil. Één keer, ergens halfweg het boek, mijmert hij dat hij misschien ooit wel eens alle acht bergen zou willen beklimmen. Het verband met de rest van de roman ontgaat mij alsnog (een andere reden dan dat de uitgever deze titel commercieel goed vond klinken, kan ik niet bedenken).

Tegen de achtergrond van de Italiaanse Alpen speelt zich een bijzonder verhaal af, over eenzaamheid, vriendschap en familiebanden. De acht bergen van Paolo Cognetti is een roman die je meesleept naar immense berglandschappen en ijzige gletsjers.

De roman De acht bergen voert je mee naar de schoonheid van de natuur. Naar prachtig diepblauwe gletsjermeren, ontzagwekkende bergen en lieflijke bergweiden waar koeien vredig grazen. Kleine dorpjes op afgelegen plekken die door een verwoestende lawine in een paar seconden van de kaart geveegd kunnen worden of die langzaam aan hun lot worden overgelaten wanneer de bewoners wegtrekken.

De in Milaan geboren Paolo Cognetti (1978) is een Italiaanse schrijver en documentairemaker. De acht bergen betekende zijn definitieve doorbraak in Italië. De rechten van het boek werden nog voor verschijnen aan meer dan dertig landen verkocht. Het boek werd zowel met de Premio Strega Giovani als met de prestigieuze Premio Strega bekroond.

De acht bergen, de bestseller van Paolo Cognetti, is verfilmd. Vanaf 22 december is het verhaal over de bijzondere vriendschap tussen de stadse Pietro en Bruno, een jongen uit de bergen, in de bioscoop te zien. We hebben hoge verwachtingen van de verfilming van het boek dat wij in één ruk hebben uitgelezen. De trailer van de film belooft alvast veel goeds!

De acht bergen is verfilmd door de Belgische regisseurs Felix Van Groeningen en Charlotte Vandermeersch. De hoofdrollen zijn verdeeld over de Italiaanse acteur Luca Marinellli, Alessandro Borghi. Filippo Timi en Elena Lietti.

N.B. Maarten Asscher besprak De acht bergen. Lees zijn bespreking op Athenaeum.nl. En eerder interviewden we Yond Boeke over het - samen met Patty Krone - vertalen van Giovanni Verga.

In tegenstelling tot wat het bovenstaande wellicht suggereert, is De acht bergen geen vaag hippieverhaal vol oosterse wijsheden. Pietro mag dan graag de Himalaya in trekken, eenmaal terug in Italië wordt hij, dankzij zijn vriend Bruno, die hij als jonge jongen heeft leren kennen in het Alpendorp waar hij met zijn ouders altijd de zomer doorbracht en met wie hij voor het leven vriendschap heeft gesloten, keer op keer geconfronteerd met de rauwe werkelijkheid van het leven aldaar.

Mensen trekken de bergen in, laten er hun sporen achter, proberen ze te beheersen of er zich zelfs thuis te voelen. En toch is de hoofdrol in het boek weggelegd voor de bergen. Zij bepalen of het lukt en beslissen uiteindelijk over het lot van hun bezoekers.

De personages die over de acht bergen rondzwerven hebben het dan ook niet zo op de mensheid begrepen. Bruno is zwijgzaam, vooral in zijn jeugd omdat hij ronduit mentaal wordt verwaarloosd. In weerwil daarvan kan hij zich prima redden in de bergen, klimt en klautert, waadt door beken en vindt door wie weet welk instinct of voorkennis steeds de weg in het bos.

De reizen van Pietro brengen hem ook naar Nepal en daar ontmoet hij een oude Nepalees die hem het verhaal van de acht bergen vertelt. Het is een indrukwekkende gelijkenis die Pietro erg aanspreekt en die hij Bruno later doorvertelt (pag. 209). Het is jammer om dat verhaal in dit artikel al prijs te geven. Maar als het van toepassing is op de levens en karakters van Pietro en Bruno, dan kan ik ook de vraag stellen of we onszelf erin herkennen. En opnieuw de vraag: hebben we een keuze als het gaat om ons levensdoel? Kunnen we worden wie we zijn, zoals tegenwoordig gepropageerd wordt? En, als we ons pad lopen, brengen we dan iets goeds tot stand?

De Italiaan Paolo Cognetti (1978) studeerde korte tijd wiskunde, maar stapte al snel over naar de filmacademie in Milaan waar hij in 1999 afstudeerde. Hij is inmiddels documentairemaker en schrijver. Door zijn roman De acht bergen kreeg hij internationale bekendheid.

Het boek nog niet gelezen maar gehoord dat het erg goed is. Staat op mijn leeslijst. Zou zeker heel graag ook de film willen zien. Mijn favoriete bergen zijn de vulkaangebieden: zo prachtig desolaat en geweldig van kleur. Prachtig om te fotograferen.

Als kind was het voor mij een berg en ging ik op zoek naar kabouters, mijn fantasie deed de rest. Heerlijke herinneringen aan een onbezorgde tijd. De hettenheuvel in de montferlandse bossen daar heb ik het dan over. Vriendschap met mijn eigen omgeving en de natuur.Wel iets anders dan de de acht bergen maar niet minder waardevol. Ben nieuwsgierig naar de film.

Als kind was het voor mij een berg en ging ik op zoek naar kabouters, mijn fantasie deed de rest. Heerlijke herinneringen aan een onbezorgde tijd. De hettenheuvel in de montferlandse bossen daar heb ik het dan over. Wel iets anders dan de de acht bergen maar niet minder waardevol. Ben nieuwsgierig naar de film.

Wat moet dat een prachtige film zijn. Mijn favoriete bergen zijn de Franse Alpen. Je kunt daar uren dwalen zonder iemand tegen te komen. Je voelt je daar zo nietig en klein. Daar zijn maakt mij heel gelukkig.

Aan De acht bergen zou een waarschuwing moeten voorafgaan: deze film kan uw bergzucht ernstig aanwakkeren. Een gesprek over de bergen die regisseurs Charlotte Vandermeersch en Felix Van Groeningen samen hebben verzet. Voor hun prachtfilm. Voor elkaar.

Een tip voor wie op zeevakantie wil: boek je trip voor je naar De acht bergen gaat kijken. Want daarna wil je de bergen in trekken, de Alpen in de Valle d'Aosta om precies te zijn. Zo ervoer het Festival van Cannes het toch, want het schonk de Prix du Jury aan de adembenemende boekverfilming. Een Italiaan, Paolo Cognetti, zette een persoonlijke ervaring om in een gekoesterde roman over de jarenlange vriendschap tussen stadsjongen Pietro en bergjongen Bruno, te midden van de woeste schoonheid van de soms onbarmhartige bergen. Maar een Belgisch koppel zette de Alpen-vriendschap in cinema om. Van Felix Van Groeningen is geweten dat hij aangrijpende films kan maken, met De helaasheid der dingen en The broken circle breakdown als voorbeelden. De verrassing is dat Charlotte Vandermeersch dit keer medereisleider was, de actrice die vlot theater (Lazarus), series (Deadline), film (Belgica, De premier) en tv-avonturen (Over de oceaan) afwisselt. Een reconstructie van hun tocht naar de top.

Jullie film past net als het boek voor een te grote of naïeve romantisering van het leven in berggebied. Hebben jullie ook zelf ondervonden dat de bergen gevaarlijk kunnen zijn?VAN GROENINGEN: Erg snel. We wisten dat het niet evident zou zijn, maar ook dat we er meteen moesten invliegen. De zomers zijn kort, en we zijn geen echte berggeiten. We voelden hoe moeilijk het was om sommige interessante locaties te bereiken. Toen we met de helikopter naar een gletsjer vlogen, dacht ik 'wauw', maar vroeg ik me ook af hoe we in hemelsnaam een filmploeg tot daar zouden krijgen. Ook voor de mensen van de productie was het zoeken. Daarom hebben we snel lokaal aansluiting gezocht, bij vrienden van Paolo Cognetti, bij gidsen, mensen die al heel hun leven in de bergen wonen. Zonder hen zou het niet gelukt zijn. We hebben de grenzen opgezocht.Waarom zochten jullie die grenzen op?VAN GROENINGEN: Dat we prachtig materiaal hadden én de wilskracht, de goesting en drang naar schoonheid om er iets prachtigs van te maken, daar waren we gerust in. Maar het was nooit vanzelfsprekend. De bergen zijn gevaarlijk. Er zijn medewerkers uitgevallen. Een stom ongeluk is rap gebeurd en de consequenties zijn meteen groot in de bergen.We wilden het avontuur aangaan in plaats van te kiezen voor de gemakkelijkheidsoplossing. We wilden op de gletsjer filmen en op pieken die moeilijk te bereiken zijn met ons materiaal. Logistiek was het héftig. We hebben daadwerkelijk een huis gebouwd op 2.200 meter hoogte. De acteurs hebben de tochten afgelegd, sliepen in de refugio. We zijn echt naar Nepal gereisd. We hadden van bij het begin het gevoel dat het zo moest zijn. De belevenis moest in de film sluipen. 041b061a72

About

Welcome to the group! You can connect with other members, ge...

Members

bottom of page